By:Northern Miner Staff July 24, 2018
Ecuador’s Minister of Energy and Non-Renewable Natural Resources says holders of mining concessions can now drill on early-phase exploration projects in the country. Previously, drilling was only permitted during the advanced exploration phase and required an environmental licence.
Under the June 28 decree enacted by Minister Carlos Perez Garcia, concession holders can drill from up to 40 platforms on each concession as long as they obtain authorization for industrial water use from the National Water Secretariat.
Allowing scout drilling during initial exploration is positive news for the Ecuadorian mining industry and especially for companies that made investments within the concessions that were granted through the tender processes that started in 2016, Cesar Zumarraga, a partner at Tobar ZVS Spingarn, wrote in a legal bulletin for the firm.
“When the [tender] process started, many companies committed to make investments with the understanding that permits and authorization would be granted in a timely manner,” he notes. “Regretfully, this did not occur and investments have slowed due to the delay on issuing licences and permits specifically from the Environmental Ministry and the National Water Secretariat.”
“We are confident that the possibility of carrying out scout drilling during initial exploration activities should restart the flow of investments,” continued Zumarraga, who leads the firm’s natural resources, energy and infrastructure unit. “For Ecuador and the companies, it is a win-win.”
Lumina Gold Corp. (TSXV: LUM; US-OTC: LUMAF) says the new decree will enable the company to drill previously untested areas on the west side of its Cangrejos deposit (C20), as well as its Gran Bestia satellite deposit, about 1 km away.
The Cangrejos gold project is in southwestern Ecuador’s El Oro province, 30 km southeast of the provincial capital, Machala.
The new regulations will also enable Lumina to start drilling at Orquideas, part of an earn-in with First Quantum Minerals.
Lumina’s land package in Ecuador consists of 135,000 hectares and includes the Condor gold-copper project in the country’s southeastern Zamora-Chinchipe province.
El 06 de abril de 2016, mediante Sentencia No.002-16-SAN-CC, la Corte Constitucional dictó sentencia en los casos acumulados No 039-10 AN y 033-12-AN, presentados por la Federación de Organizaciones Campesinas e Indígenas del Azuay FOA, el Coordinador de los Sistemas Comunitarios de Agua del Azuay (UNAGUA), la Comisión Ecuménica de Derechos Humanos (CEDHU) y Acción Ecológica; como acción por incumplimiento de los artículos 1, 3, 4, 12 y disposiciones finales del Mandato Constituyente N0 6 (conocido como Mandato Minero o MM), publicado en el Registro Oficial No321 de 22 de abril de 2008.
En lo sustancial, la Corte ha rechazado las acciones acumuladas y establece que desde la entrada en vigencia de la Ley de Minería o LM (Registro Oficial N0 517 de 29 de enero de 2009) son las normas de esta ley las que prevalecen sobre las del MM en caso de existir conflicto, lo que confirma su muerte oficial.
Aunque no coincidimos con esta tesis de la Corte, pues hemos sostenido desde hace mucho tiempo que el MM fue derogado con la vigencia de la nueva Constitución, no es menos cierto que el MM fie elaborado con el ánimo de ser un régimen emergente y transitorio. Textualmente dice el MM: <<…hasta que entre en vigencia una nueva Ley de Minería con regulaciones seguras y eficientes acordes al modelo de desarrollo del país>>. La LM, por su parte, es precisamente ese marco jurídico con carácter general y permanente. No tendría sentido aplicar una medida provisional contra el sistema permanente creado por la nueva ley, a la que el mismo MM hace referencia.
La Ley de Minería fue expedida el 29 de enero de 2009 y sus reglamentos de aplicación varios meses posteriores. A fin de armonizar los derechos mineros que sobrevivieron al MM, la autoridad decidió sustituir los títulos anteriores. Este proceso concluyó y ahora los concesionarios cuentan con títulos sustituidos conforme el actual régimen regulatorio.
Las disposiciones del MM fueron expedidas a fin de extinguir derechos mineros expedidos de acuerdo al régimen anterior, es decir, cuando las concesiones mineras otorgaban derechos reales similares a la propiedad inmobiliaria. Una vez que el régimen legal minero cobró vigencia, dichos derechos reales se extinguieron y fueron sustituidos por derechos de naturaleza personal conforme el marco regulatorio de la LM.
No es menos importante que el Estado haya reconocido, a través del proceso de sustitución de títulos, que las concesiones actualmente vigentes están conformes con el nuevo régimen legal que nació con la promulgación de la Constitución en primer lugar, y con la LM y sus reglamentos posteriormente. El marco jurídico actual contradice las prohibiciones y supuestas causales de caducidad contempladas en el MM y, por el contrario, permite, regula y protege los derechos mineros reconocidos bajo la actual Constitución y Ley de Minería.
Análisis jurídico aparte, lo importante es que finalmente tenemos una decisión judicial, proveniente de la más alta instancia de control constitucional, que confirma la muerte del MM luego de una larguísima y dura agonía.
Sin duda, una buena noticia para la industria minera en Ecuador.
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Link Revista MINERGIA: https://issuu.com/minergiaec/docs/minergia_06/8
Por Zumárraga César en Noticias y Publicaciones , RECURSOS NATURALES, ENERGÍA E INFRAESTRUCTURA
Mining industry
1. What is the nature and importance of the mining industry in your country?
The quality and quantity of Ecuadorian mineral resources is very similar to that of its neighbours, such as Chile and Peru, who have managed to develop their mining potential. However, most of Ecuadorian territory is still unexplored. In fact, according to the Financial Times, Ecuador has some of the most attractive gold, silver and copper deposits in Latin America, nevertheless, production has been almost non-existent. There are many reasons for the delay in developing this industry, but if we have to choose the main reason, we would point to erred public policy regarding the mining industry and the absence of legal security, owing to legislation largely inspired by the oil industry. In terms of the mining industry’s importance in Ecuador, considering the tendency for decreasing oil prices and given the fact that traditionally Ecuador is an oil dependent country, we do not see any industry other than mining capable of attracting investments to develop the country.
2. What are the target minerals?
The principal minerals targeted in Ecuador are gold, silver, copper, lithium, rare earth, potash, iron, uranium and coal. Ecuador has a much wider geological potential but, to an extent, the minerals targeted depend on global trends and the interest of individual companies.
3. Which regions are most active?
The most important gold and copper deposits discovered to date are located in the south-east of Ecuador, principally in Zamora Chinchipe, Morona Santiago, Azuay and El Oro provinces. However, it is also important to consider Imbabura province in the north of Ecuador since there is also considerable mining potential in this area. There are nonmetallic mineral deposits in the south of the country and in particular in the province of Azuay.
Legal and regulatory structure
4. Is the legal system civil or common law-based?
The Ecuadorian legal system is civil law-based.
5. How is the mining industry regulated?
According to the Constitution, the state owns all minerals and nonrenewable natural resources within the national territory. These minerals and resources are considered as strategic sectors, which are managed, regulated, controlled and governed by the state. The state can, on an exceptional basis, delegate the development of extractive sectors to individuals or entities by granting mining concessions for a term of 25 years. Thus, the concessionaire will have the exclusive right to explore, exploit, process and sell any metallic minerals within the concession. When a project is considered in the range of large-scale mining, prior to the commencement of the exploitation phase, the concessionaire must first sign an exploitation contract with the Ecuadorian state. This contract is not needed when a project is in the range of artisanal, small or medium-scale mining.
The Mining Act defines artisanal mining as that which is carried out for the subsistence of family units through the use of manual equipment or portable devices.
The daily production ranges for artisanal mining are:
The daily production ranges for small-scale mining are:
The daily production ranges for medium-scale mining are as follows:
Any range that exceeds those established for medium-scale mining is considered as large-scale mining.
By way of amendments to the Mining Law introduced on 16 July 2013, the process for obtaining environmental permits to carry on mining activities was simplified (see question 35).
6. What are the principal laws that regulate the mining industry? What are the principal regulatory bodies that administer those laws? Were there any major amendments in the past year?
Overall, there are several legal provisions regarding the mining industry within the Constitution. Added to that, there is the Mining Act that was enacted on 29 January 2009, further modified by the amendment passed on 16 July 2013 as well as the General Mining Regulations and the Small-Scale and Artisanal Mining Regulations that were promulgated on 4 November 2009. There is also the Mining Environmental Regulations for Mining Activities promulgated on 27 March 2014.
The principal regulatory body that regulates and controls the industry is the Mining Ministry, created in February 2015, which replaced the former Ministry of Non-Renewable Natural Resources (MNRNR). The other relevant bodies are the Ministry of the Environment, the Mining Regulation and Control Agency (ARCOM) and the National Geological Mining Investigation Institute (INIGEMM). In addition, with the Mining Act, the national mining company (ENAMI-EP) was created, which is responsible for developing state mining projects by itself or in association with private or public companies, or both.
Read complete GTDT publication please Download
Reproduced with permission from Law Business Research Ltd. Getting the Deal Through: Mining 2017, (published in June 2017; contributing editors: Michael Bourassa and John Turner, Fasken Martineau) For further information please visit https://
Por Zumárraga César en Noticias y Publicaciones , RECURSOS NATURALES, ENERGÍA E INFRAESTRUCTURA
A propósito del cierre temporal del catastro minero en Ecuador con el objetivo de depurarlo y establecer una planificación anual para el otorgamiento de concesiones mineras, el Ministerio de Minería se encuentra en el proceso de socialización de reformas al Instructivo para el Otorgamiento de Concesiones Mineras Metálicas.
En términos generales, el propósito del Gobierno Nacional, a través del Ministerio de Minería, es reabrir en las próximas semanas el catastro minero. En principio, la planificación anual alcanzaría el 1.25% del territorio nacional y las principales reformas propuestas son las siguientes:
En caso de requerir un análisis más específico de las reformas propuestas por el Ministerio de Minería, quedamos a su disposición en la Unidad de Recursos Naturales, Energía e Infraestructura de Tobar ZVS Spingarn.
Por Larrea Juan Fernando en Noticias y Publicaciones , RECURSOS NATURALES, ENERGÍA E INFRAESTRUCTURA
El 21 de junio de 2018 fue aprobada por la Asamblea Legislativa del Ecuador el Proyecto de Ley Orgánica para el Fomento Productivo, Atracción de Inversiones, Generación de Empleo y Estabilidad y Equilibrio Fiscal (en adelante “Ley de Fomento Productivo” o la “Reforma”). Se trata de una Ley con carácter económico urgente e impulsada por el Presidente de la República, que modifica diversos cuerpos normativos. Los cambios más significativos y que tienen impacto directo para la industria minera se resumen de la siguiente manera:
La Ley de Fomento Productivo modifica la parte pertinente de la Ley Orgánica de Régimen Tributario Interno que establece una tarifa del 22% a las ganancias obtenidas de la enajenación de acciones en el capital social de una compañía o derechos emanados de concesiones ya sea de residentes o no en el Ecuador.
La Reforma tiene una redacción confusa y contradictoria. Esperamos que en la Presidencia se corrijan esas imprecisiones. De nuestra lectura, la Reforma divide el impuesto de ganancia de capitales en dos escenarios: i) cuando la ganancia se provoca por una sociedad residente en el Ecuador en cuyo caso se aplica una tabla progresiva que va del 0% al 10% de la utilidad generada en dicha operación; o, ii) cuando dicha ganancia la obtiene una sociedad no residente en el Ecuador, en cuyo caso la tarifa del impuesto será siempre del 8%.
De cualquier manera, la Reforma mitiga sustancialmente el actual impuesto de ganancia de capitales que había sido muy criticado por la industria minera por ser excesivo.
La Reforma incluye una de las peticiones más clamorosas de la industria, la eliminación del Impuesto de Ganancias Extraordinarias, también conocido por su denominación en inglés como Windfall Profit Tax.
Este impuesto grava con una tarifa del 70% la diferencia entre la venta del metal extraído con el precio base fijado en el Contrato de Explotación Minero. Aun cuando se habían introducidos modificaciones en normas reglamentarias para que el cálculo de ese precio base sea lo menos gravoso para el inversionista, el impuesto en sí mismo reflejaba una intolerancia estatal con la justa ganancia de un inversionista que se arriesga en proyectos que demandan importantes flujos de inversión.
Sin duda, la mejor noticia para la minería en mucho tiempo.
De acuerdo a la Reforma, las regalías de mineral irían del rango del 3 al 8% que de conformidad con la normativa aplicable se calcula como un NSR (Net Smelted Return). Actualmente, en minería de gran escala el porcentaje de regalía inicia en 5%. Dicho valor ya ha sido negociado en los actuales contra-tos de explotación suscritos. Por lo que, no sería extraño que en los futuros contratos de explotación los inversionistas puedan fijar con el Estado regalías inferiores y más convenientes (3%).
La Reforma ha sido remitida al Presidente de la República quien tienen 30 días para sancionarla u objetarla. En caso de sanción será aprobada de manera inmediata y si la veta regresará el proyecto a la Asamblea que tendrá, a su vez, 30 días para pronunciarse sobre dicho veto.
En todo caso, parece que hay buen viento y buena mar para la Minería.
Por Zumárraga César en Noticias y Publicaciones , RECURSOS NATURALES, ENERGÍA E INFRAESTRUCTURA